Fill up this form! ;)

Name:
Facebook/Twitter Email Address:
State
Phone Number
Interested to: Lose Weight
Gain Weight
Healthy Breakfast
Improve Health
Earn Extra Income

Click here to put a form like this on your site.

Daisypath Graduation tickers

Daisypath Graduation tickers

Tuesday, February 15, 2011

-- Sejarah Kelahiran Muhamad SAW --


Selawat & Salam ke atas Junjungan Nabi Muhammad SAW..
 اللهُم صلِّ على محمد وعلى آل سيدنا محمد

Sahabat2..
Jika d'lihat rentetan sejarah2 Rasulullah.. SubhanaAllah,Betapa hebatnya Baginda SAW..
Sejarah rentetan kisah2 hidupnya sehingga kini masih diperkatakan.. Malah,sebelum kelahiran Baginda SAW juga sudah diperkatakan.. Betapa Allah SWT memilihnya untuk menjadi kekasihNYA..

Akan tetapi,walau hebah diperkatakan sebelum kelahiran Baginda SAW lagi tentangnya,rahsia tentang kenabiannya tidak diketahui oleh sesiapun melainkan Allah swt.
Walaupun Abdul Mutalib (datuk Baginda SAW) bermimpi terdapat rantai  panjang lg b'sinar2 mencecah sehingga ke langit..
Lalu Abdul Mutalib pergi b'temu dengan penakwil mimpi,lalu beliau b'tanya," Apakah maksud di sebalik mimpiku ini"??
Lalu dia m'jawab,"Kamu akan mendapat seorang cucu yang hebat yang akan memerintah dunia"..

Tapi,adakah dia cakap akan lahir seorang Rasul??.. Tak kan..
Sehingga kini apabila Baginda SAW sudah wafat sekalipun,Baginda Saw masih lagi d'ingati,d'cintai,& d'sebut2 kisah2 sejarah hidupnya..
Adakah ada d'kalangan kita yang sebelum lahir lagi,ibubapa kita @ sesiapun pun menulis catitan diary tentang kita? semasa lahir,d'catit akan kisah2 hidup kita? selepas kematian kita,d'catit apa yang kita p'juangkn,apa yg kita lakukan sehingga 1dunia mengetahui tentang kita? 
Allahuakbar.. Hanya Rasulullah shja begitu.. Hebatnya Rasul utusan Allah kn??..

Sahabat2..
Bukan setakat kita mengetahui siapa dia "Baginda SAW" itu..
Tapi..
Berusahalah dalam mengamal'n sunnah2 Baginda.. Pasti kelak d'Akhirat kamu akan d'bangkitkan bersamanya..InsyaAllah..

Semasa umat manusia dalam kegelapan dan suasana jahiliyyah, lahirlah seorang bayi pada 12 Rabiul Awal tahun Gajah di Makkah. Bayi yang dilahirkan bakal membawa perubahan besar bagi sejarah peradaban manusia.

Bapa bayi tersebut bernama Abdullah bin Abdul Mutallib yang telah wafat sebelum baginda dilahirkan iaitu sewaktu baginda 7 bulan dalam kandungan ibu. Ibunya bernama Aminah binti Wahab. Kehadiran bayi itu disambut dengan penuh kasih sayang dan dibawa ke ka’abah, kemudian diberikan nama Muhammad, nama yang belum pernah wujud sebelumnya.
Selepas itu Muhammad disusukan selama beberapa hari oleh Thuwaiba, budak suruhan Abu Lahab sementara menunggu kedatangan wanita dari Banu Sa’ad. Adat menyusukan bayi sudah menjadi kebiasaan bagi bangsawan-bangsawan Arab di Makkah. 

Akhirnya tiba juga wanita dari Banu Sa’ad yang bernama Halimah bin Abi-Dhuaib yang pada mulanya tidak mahu menerima baginda kerana Muhammad seorang anak yatim. Namun begitu, Halimah membawa pulang juga Muhammad ke pedalaman dengan harapan Tuhan akan memberkati keluarganya. Sejak diambilnya Muhammad sebagai anak susuan, kambing ternakan dan susu kambing-kambing tersebut semakin bertambah. Baginda telah tinggal selama 2 tahun di Sahara dan sesudah itu Halimah membawa baginda kembali kepada Aminah dan membawa pulang semula ke pedalaman.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...